معرفی وبلاگ
چشمه‌های تا خدا جاری با خود شمیم باغهای سیب دارند دستان تو اردیبهشتی بیقرارند! دیگر چه ترس از برف و بوران زمستان وقتی که اهل قریه مهمان بهارند! گل می‌کند حتی کویر تشنه وقتی آن ابرهای ناگهان، باران ببارند این چشمه‌های تا خدا جاری چه زیبا بر خاک خسته رد پا جا می‌گذارند سرشاخه‌های وقف در باغ بهشت است هر خوشه‌اش را صد برابر می‌شمارند از آسمان رفتند اما تا همیشه در ذهن گلها، ابر و باران ماندگارند ای چشمه‌ی سرشار از آواز برخیز لبهای خشک قریه‌ها چشم انتظارند! عالیه مهرابی
دسته
طراح قالب
Tebyan
وقف در قرآن و سنت
پانزدهم 9 1394 1

هر چند در قرآن آیه اى که بصورت مستقیم با امر وقف مرتبط باشد، وجود ندارد، منتهى مواردى از اعمال صالح ، مانند صدقه ، قرض الحسنه ، تعاون، انفاق ، محبت و کمک به همنوعان ذکر شده و به نوعى با روح وقف سازگارى دارد که به برخى از آنها اشاره میشود:
1. آیاتى که انسان را به عمل صالح ترغیب و توصیه نموده و میدانیم وقف کردن نیز نوعى کار خیر و عملى خداپسندانه است .
2. آیه هایى که به تالیف قلوب و جلب محبت دیگران دلالت دارد و چون یکى از مصارف درآمدهاى وقف در جهت تحکیم و تثبیت روح همبستگى و محبت بوده و در عین حال احسانى است عارى از منت ، و اقدامى است که در بسیارى از موارد استفاده کننده از منافع وقف، واقف را ملاقات نکرده و چه بسا او را نمیشناسد، 
ولى از نتیجه لطف او بهره مند میشود هر چند گروهى نیز در این رابطه به ثروت اندوزى روى می آورند که قرآن آنها را هم ، مورد نکوهش قرار میدهد.
3 -  آیاتى که مردم را به روح تعاون، احسان و برادرى دعوت نموده است مانند آیه شریفه : (تعاونوا على البر و التقوى و لاتعاونوا على الائم و العدوان)
4 -  آیاتى که انسان را به شناخت خویشتن خود دعوت مینماید تا بدین وسیله ، همواره درباره اعمال پایدار خود اندیشه کند و به سوى انفاق بشتابد.
دکتر محمود شهابى در ادوار فقه در این باره چنین مینویسد:
در قرآن مجید آیه اى که ، بر وقف و احکام فقهى آن، صراحت داشته باشد. وجود ندارد، ولى میتوان از باب اولویت به آیه هاى احسان و انفاق ، و قرض الحسنه ، و تعاون، و صدقه ، به جواز و بلکه ، رجحان، و استحباب وقف ، استدلال کرد.
 علاوه بر این ها آیه دیگرى در قرآن میفرماید:
المال و البنون زینه الحیوه الدنیا والباقیات الصالحات خیر عند ربک ثوابأ و خیر آملأ....
مال و فرزندان آرایش زندگانى جهان اند ولکن ، اعمال صالح که تا قیامت باقى است . (مانند نماز و تهجد و ذکر خدا و صدقات جارى همچون بناى مسجد و مدرسه و موقوفات و خیرات در راه خدا) نزد پروردگار بسى بهتر و عاقبت آن نیکوتر است .که بدین ترتیب باید گفت : وقف مصداق بارز باقیات الصالحات است .
البته در بین همه ادیان و فرهنگهاى جهان و از خلقت انسان تاکنون، نمونه هاى مختلفى از نوع دوستى، کمک به دیگران، وقف با هدیه اموال به عبادتگاهها و معابد به چشم میخوردو این سنت در بین بعضى از ملل ، از اهمیت و ویژگی خاصى نیز برخوردار است که از ذکر آنها خوددارى میکنیم ولى علاقمندان میتوانند به کتاب وقف و سیر تحولات قانونگذارى در موقوفات مراجعه کنند.
پیامبر اسلام (ص ) میفرماید، عمل انسان جز از سه راه با مرگش قطع میشود:
 
1 -  صدقه جاریه 
2 - دانشى که مورد استفاده قرار گیرد
3 - فرزند شایسته اى که براى او دعا کند.
در کتاب مغازى واقدى آمده است نخستین صدقه در اسلام ، زمین هاى مخیریق است که مخیریق آنها را با وصیت در اختیار پیامبر گذاشت و پیامبر آنها را وقف کرد. اغلب صاحب نظران وقف را نوعى صدقه جاریه تلقى میکنند. آیات و احادیث دیگر از سایر ائمه و همچنین نمونه هاى عملى از اموالى که توسط ایشان وقف شده و در تاریخ ذکر گردیده وجود دارد که براى رعایت اختصار از بیان آنها خوددارى میشود.

منبع گیلان نیوز 

دسته ها :
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 64095
تعداد نوشته ها : 12
تعداد نظرات : 2

Rss